El Palau de la comtessa de Palamós

Quin plaer produeix descobrir nous racons a la teva pròpia ciutat! Aquest matí, mentres buscava  la seu de l’Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona (AMCB), he topat amb el Palau Requesens. No hi havia estat mai. Es tracta d’un palauet medieval del segle XIII, aixecat sobre l’antiga muralla romana, al final d’un carreró estret anomenat Bisbe Caçador.

Palau Requesens, un matí de finals de maig @by me

El carrer tampoc el coneixia. Un altre descobriment “a la meva pròpia ciutat”. O potser hauria de retrocedir en el text i reconèixer en públic que jo sóc de poble, que Barcelona no ha estat mai la meva ciutat, encara que els meus amics se’n riguin de mi quan em senten dir això. Doncs sí.  Jo em vaig criar a Cabrera de Mar – poble burilla del Maresme –  i després de molts anys voltant pel món, visc per primera vegada a la Ciutat Comtal, alias, Erasmus and tourists paradise. Reivindico que em sento de poble i que em miro Barcelona amb ulls de guiri.

Per als ignorants com jo:el cul de sac anomenat carrer del Bisbe Caçador neix a la plaça Sant Just, on està l’església de Sant Just i Pastor, una de les més maques de Barcelona, segons el meu parer.  A pocs metres dels turistes que es torren al Sol prenent cafè a la plaça, o dels que divaguen perduts en busca de la plaça Sant Jaume i dels primers souvenirs del dia, el silenciós Palau Requesens, com suspès en el temps. La senzillesa dels seus murs de pedra, de l’escalinata que puja fins a la llotja  d’arcs apuntats, sostinguts per columnes primes i elegants, respira l’elegància única del gòtic català.

El palau va ser  reformat cap a la fi del segle XV, quan va ser ocupat per Galceran de Requesens, comte de Palamós i governador general de Catalunya. La major part de l’obra conservada correspon a la reforma del segle XV. De l’original romànic es conserven les finestres coronelles obertes en el mur edificat sobre la muralla romana, que tanca el pati per l’est,  per on s’entreveuen els edificis més moderns de la Via Laietana.

No hi ha cap cartell informatiu que expliqui la historia d’aquest palauet, que avui alberga la seu de la Reial Acadèmia de Bones Lletres. És una llàstima. Resulta que la comtessa de Palamós, Isabel de Requesens i Enríquez, fou una dama de gran bellesa, i molt poderosa. Isabel va ser arribar virreina de Nàpols. Al Museu del Louvre es conserva un retrat d’Isabel Requesens del 1518, firmat per un deixeble de Rafael, Giulio Romano.

Retrat de Isabel Requesens, comtessa de Palamós (Museu del Louvre, París)

Leave a Reply

