Sant jorgi

Ah, sí! Ja està aquí. Un altre cop Sant Jordi, dia que tothom fa veure que llegeix i es gasta la pasta en roses del meu poble adoptiu, Vilassar de Mar. Fa uns dies que pel matí a l’estació de tren em trobo grups de xinesos i pakistanís carregats de caixes plenes de roses que han anat a buscar ben d’hora al Mercat de la Flor. De l’estació al mercat hi ha uns 20 minuts a peu, que ells fan de bon humor i somrient. Els paquistanis i els xinesos són gent treballadora, no com jo, que avui m’he llevat a les 8 tota mandrosa, simplement perque tenia calor.  Encara dormo amb el nòrdic i mitjons. És la meva forma d’ignorar la primavera, l’estació més sobrevalorada de l’any. Al.lergia, plujes inesperades, enamorar-se cada dos per tres. El problema més greu és que quan jo m’altero, els electrodomèstics de casa meva es solidaritzen amb mi. Durant els meus anys a la Xina vaig veure explotar waters i dutxes, una activitat que associava a la creativitat dels lampistes pekinesos (més info, punxar aquí), però al final vaig entendre que només ho feien quan estava molt trista o molt contenta. Aquí passa el mateix. El diumenge de Pasqua, per exemple, el calentador de l’aigua de casa meva va decidir morir com Jesucrist i ressuscitar en forma de catarates del Niagara mentre jo estava molt contenta firmant llibres al costat del Victor Amela, el senyor de La Contra i l’ídol de les iaies de Vilassar. El resultat és que avui m’he dutxat amb aigua freda i aniré tot el dia espitada. Potser rego les plantes per putejar al veí psicòpata… o li baixo a portar un dels meus llibres? Està  buenorro, tot i que vagi amb chanclas de natació i tregui escuma per la boca quan s’enfada.
Mentre esmorzava torrades amb melmelada he revisat el Facebook. El més semblant a un missatge d’amor era una nota d’un amic  colombià assegurant que ell és el diable i que li dec no sé quants dinars. El Santiago m’està ensenyant a ser  una sicarita de Medellín però encara em queda molt per ser chungui i fer por.

image
Una dutxa freda, comprovar que les roses que tens al balcó tenen el mateix aspecte que unes ortigues i una classe de pilates amb les jubilades de Cabrils són el preàmbul perfecte al plan idílic de Sant Jordi: una hora firmant llibres al costat del teu ex. Comproves que des de que no esteu junts ja no pren trankimazins i que s’ha tret el carnet de conduir. Això sí, ell ha perdut cabell, jo encara no. M’enxufo les ulleres de sol noves i ho veig tot de color rosa.El nostre llibre, Viaje al Ussuri, una crònica a dos veus del nostre darrer viatge junts, ens serveix per posar fi a la nostra aventura. Al taulell s’apropen familiars i amics perque els hi signem el llibre. Alguns fan cara de xoc de veure’ns un altre cop junts, pero la majoria fa cara de satisfacció per estar a l’únic punt de la Rambla on hi ha ombra. El Cristian i jo ens comportem com adults i no ens barallem com feiem per la taiga. Els russos, ni mamats de vodka ens superaven.
image

 

“Sant Jorgi, sant jorgi!”, cridava una guiri pel mòbil. Li deuria estar explicant a algú a l’altra punta del món el que estava vivint: una massa humana intentant moure’s amunt i avall de la Rambla, procurant no ser atropellada per un cotxet. El meu pare i les meves tietes m’han convençut per anar a dinar amb ells i fugir d’allà. Hem trobat lloc a la terrassa del Ponsà i hem demanat dos truites de chanquete, croquetes i una ampolla de vi negre. Un home s’ha posat a tocar l’acordió i un paleta insistia en fer la última taladrada a un edifici d’Enric Granados, però finalment tots han marxat a dinar i ens han deixat gaudir dels segons en pau: mandonguilles amb bolets, llenties estofades i cua de bou. Cal menjar-s’ho tot abans de que arribi el drac.

One thought on “Sant jorgi

  1. Xavier Varela April 24, 2014 / 12:07 pm

    Estic acabant el ‘Viaje al Ussuri’ i volia enviar-vos un ‘comentari de text’ (…) Bé, després de llegir ‘Sant jorgi’ hauré de ‘retocar’ el comentari! Salutacions!

Leave a Reply

